2021. július 19., hétfő

Párizs az 1910-es nagy árvíz idején.

 Az 1909-es év nyarának esőzései és a téli havazások felduzzasztották a folyókat, elárasztották a földeket. Aztán 1910. január 18-ától Európa szerte erős esőzések kezdődtek, aminek hatására a Szajna Párizsnál 10 napig maradt 6,5 méter felett.

A Szajna 1910. január 28-án 862 centiméteren tetőzött Párizsban, ez rég nem látott hatalmas árvizet eredményezett. Az ezt megelőző nagy áradás 1876-ban volt 650 centiméterrel, ezt a szintet január 23-án érte el a folyó 1910-ben. A főváros 80 000 háza közül húszezret, és egyben 150 ezer embert érintett az ár. A környező városokból további kétszázezer fedél nélkülivé vált ember keresett menedéket a fővárosban.

Lebénult a városi közlekedés is. Épp a Szajna alatt ásták az új, hetedik metróvonalat, amit természetesen szintén elöntött és sárral tölött meg az ár, ahogy a villamosvonalakat, és a még jelentős vízi teherszállítást is ellehetetlenítette. A hat párizsi pályaudvar közül négy – az Orsay, a Lyon, a Saint-Lazare és az Invalidusok pályaudvarai – víz alatt állt.

A Maubert tér felől a víz elárasztotta a Botanikus kertet is, benne az állatkerttel. A nagytestű állatokat nem tudták hova szállítani, vízzel elárasztott ketrecükben várták a bárkán érkező gondozókat és az apadást.

Január 23-án a négy Párizs melletti városban működő szeméttelep közül három megközelíthetetlenné vált. A szemét felhalmozódásának elkerülésére és a járványok megakadályozására érdekében két helyet jelöltek ki: keleten a Tolbiak hidat és nyugaton a Auteuil viaduktot, ahonnan a szemetet egyenesen a Szajnába lehetett önteni. Nem csoda. Az 1884-es kolerajárvány emléke még erősen élt az emberek emlékezetében. A járvány kitörésétől való félelem határozta meg az apadás utáni higiéniai munkákat is. A várostakarítás két hónapig tartott. Az árvíz elmúltával a következő évtizedekben hatalmas víztározók épültek, amelyek befogadóképessége akkora, hogy az 1910-eshez hasonló áradás esetében csak 60 centivel emelkedne a vízszint.

A Szajna áradása a modern világ egyik első természeti katasztrófája volt, amely az új médiák figyelmének közepette zajlott: a telekommunikáció forradalma,a rádiózás, a fotográfia, a film minden háztartásban érezhetővé tette a veszélyt. Külföldi tudósítók hivatalos fotósai járták a várost, az árvíz híre Rómától, Londonon át, egészen New Yorkig terjedt, jelentek meg az elárasztott város, a csónakos-tutajos közlekedés, a pallók és töltések képei.

Jegesmedve az elárasztott medveházban a Botanikus Kertben.

A polar bear in the flooded bear enclosure in the Botanical Gardens.

Két ember egy rögtönzött csónakban a víz alá került utcában.

Two men travel down the street in an improvised boat.

Csónakkal az utcán Párizs VII. kerületében.

Rowing down the street in Poitiers (VIIth arrondissement).

Az utcákon pallókon vagy hosszú szárú gumicsizmában lehetett közlekedni.

People skirt the edge of the street on improvised pathways.

Három ember beszélget az épület első emeletén rekedt emberekkel.

Three men talking to people at first floor widows.

A Bourgogne Street.

A street of Bourgogne (VIIth arrondissement).

Az University Street.

A street of the Universite (VIIth arrondissement).

Párizs olyan lett mint Velence.

Paris is transformed into Venice.

A Boulevard Diderot.

Boulevard Diderot, XII arrondissement.

Egy férfi áll egy magas pallón.

A bearded man stands on a high walkway.

Az emberek óvatosan közlekednek egy pallón.

People gingerly cross the street on a wooden plank.

Az Avenue Daumesnil.

Avenue Daumesnil.

Az Avenue Daumesnil.

Avenue Daumesnil.

A katonák pallókból csinálnak utat a gyalogos közlekedéshez.

The army lays down a wooden walkway.

Ötletes megoldás.

An interesting solution!

Párizsi külváros.

A Parisian suburb.

Egy rendőr csónakon érkezik az első emeleten rekedt emberekhez.

A uniformed man punts a boat as people at first floor windows look on.

A Boulevard Saint-Germain.

Boulevard Saint Germain.

A Paris Gare Saint-Lazare pályaudvar előtt.

In front of Gare Saint-Lazare.

A Párizs-Limoges expressz a Choisy-le-Roi (Val-de-Marne) állomáson

The Paris-Limoges express at the station in Choisy-le-Roi (Val-de-Marne).

A Gare d'Orsay vasútállomás belseje.

The interior of Gare d'Orsay.

Menedék egy gimnáziumban.

A shelter in a gymnasium.

Egy elhagyatott kocsi.

Wooden paving blocks are scattered on the ground, which is still covered with water. A carriage sits abandoned.

Két férfi karban visz egy nőt.

A woman is supported by two men.

Forrás: rarehistoricalphotos.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

San Francisco kínai negyede a 19. század végén.

Az Amerikai Egyesült Államok legrégebbi kínai negyede San Franciscóban jött létre az 1840-es években. A XIX. századi kínai bevándorlók számá...